Effective Communication Methods in Entrepreneurship Case Study of Qism Maqsof Banat STIBA Ar Raayah Sukabumi
Abstract
This research aims to find out the effective communication methods of Qism Maqshaf Banat STIBA Ar Raayah in entrepreneurship. STIBA Ar Raayah students come from all over the archipelago from Sabang to Merauke which of course consists of various cultures, language dialects and distinctive communication characteristics in enriching the treasures of communication diversity in this pesantren-based college. This research uses a case study method with a qualitative approach supported by interviews, observation, and documentation. The results showed that to achieve effective internal communication, Qism Maqshaf goes through a series of processes, namely by conducting research on the needs and desires of female students and then in a traditional way they spread product reviews, as well as evaluating and providing feedback to suppliers. Qism Maqshaf members always provide the best service for prospective buyers in accordance with the vision and mission of business communication, such as by trying to understand the cultural characters and language dialects of each student who is a customer. Communication that is put forward in muamalah here is persuasive communication, which is to change or influence a person's attitude or behavior so that it acts in accordance with what is expected by the communicator.
References
Ardyan, E. (2002). Dampak Positif seorang wirausaha Yang Memiliki Kompetensi Kewirausahaan Pada Kesuksesan Inovasi Produksi Dan Kinerja Bisnis. 23(4), 1–16.
Arianti, D., & Muhammad, H. (2021). Etika Komuniksi Bisnis Online di Era New Normal Perspektif Hukum Bisnis Islam. As-Salam, 47–64.
Chrysnaputra, R. D., & Pangestoeti, W. (2021). Peran Dan Fungsi Kewirausahaan Islam Dalam Pembangunan Ekonomi Indonesia. Al-Iqtishod: Jurnal Ekonomi Syariah, 3(1), 28–48.
Dadag. (2023). Rasio Kewirausahaan Jadi Prasyarat Indonesia Menuju Negara Maju Tahun 2045. Pasardana.Id. https://pasardana.id/news/2023/3/10/rasio-kewirausahaan-jadi-prasyarat-indonesia-menuju-negara-maju-tahun-2045/
Darwis, M., Kumar, R., Niswaty, R., & Nasrullah, M. (2021). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Feasible (JIF), 3(1), 31. https://doi.org/10.32493/fb.v3i1.2021.31-41.8694
Fauzi, A., Fikri, A. W. N., Nitami, A. D., Firmansyah, A., Lestari, F. A., Widyananta, R. Y., Rahmah, T. S. N., & Pradana, T. W. (2022). Peran Komunikasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Dalam Organisasi Di Pt. Multi Daya Bangun Mandiri (Literature Review Msdm). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(6), 588–598.
Fauzia, I. Y. (2019). Islamic Entrepreneurship Kewirausahaan Berbasis Pemberdayaan (I). Rajawali Pers.
Fitri, A. B. (2022). Wawancara dengan Ketua Qism Maqsof Banat (Divisi Koperasi Mahasiswi) Periode 2022/2023 pada 30 November 2023.
Gurmilang, A. (2015). Komunikasi Pemasaran Sebagai Metode Promosi untuk Usaha Kecil Menengah. Widyakala Journal, 2(1), 126. https://doi.org/10.36262/widyakala.v2i1.16
Hijriah, H. Y. (2016). Spiritualitas Islam dalam Kewirausahaan. Tsaqafah, 12(1), 187. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v12i1.374
Kader, M. A. (2018). Peran UKM dan Koperasi Dalam Mewujudkan Ekonomi Kerakyatan di Indonesia. Jurisma, 8(1), 15–32.
Marganingsih, A., Pelipa, E. D., & Astuti, S. (2019). Pelatihan Komunikasi Efektif Dalam Rangka Membina Keterampilan Berwirausaha Siswa Di Smpn 4 Sintang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Khatulistiwa, 1(1), 11–22. https://doi.org/10.31932/jpmk.v1i1.310
Nordiana, E. (2014). Peran jejaring Sosial Sebagai Media Peningkat Minat Berwirausaha Mahasiswa untuk Berbisnis Online (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Ilmu Ekonomi Universitas). Jurnal Ilmiah, 12.
Nuradi, Khatimah, H., & Hidayat, T. (2021). Analysis of Driving Factors of High School Students Continuing Their Studies To Islamic Universities. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 22–35. http://jurnal.staiannawawi.com/index.php/At-Tarbiyat/article/view/240
Nuradi, N., Khatimah, H., & Annasr, H. F. (2023). Kebermaknaan Salam Dalam Bisnis. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(1), 36–44.
Nurbudiyani, I. (2013). Model pembelajaran kewirausahaan dengan media koperasi sekolah di SMK kelompok bisnis dan manajemen. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 53–67. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1577
Pancasasti, R., & Khaerunnisa, E. (2017). Mengelola Perilaku Kewirausahaan Mompreneur Berbasis Teknologi, Informasi Dan Komunikasi Di Kota Tangerang Selatan. Tirtayasa Ekonomika, 12(1), 113. https://doi.org/10.35448/jte.v12i1.4440
Prasetio., T. (2020). Analisis Pengaruh Penggunaan Media Sosial, Motivasi Intristik, dan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Wirausaha Mahasiswa. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 18(1), 35–46.
Rahmawati, M. (2017). Penggunaan Sistem Informasi Dalam Komunikasi Bisnis Secara Elektronik. Jurnal Komunikasi, 2(September), 2579–3292.
Rakib, M. (2010). Pengaruh Model Komunikasi Wirausaha, Pembelajaran Wirausaha, dan Sikap Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha Kecil. Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(2), 121–129.
Rama, A., Ganefri, G., & Yulastri, A. (2022). Konsep entrepreneur dalam dunia pendidikan. 8(1), 87–92.
Romli, M. E. (2019). Kewirausahaan Dipersimpangan Jalan Mochamad. Jurnal Manivestasi, 1(1), 36–41. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id
Saragih, R. (2017). Membangun Usaha Kreatif ,. Jurnal Kewirausahaan, 3(2), 26–34.
Setiawan, T. (2021). Komunikasi Efektif dalam Membina Keterampilan Berwirausaha di PC Ipnu Kabupaten Boyolali. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(08), 100–107.
Setiawan, T., & Putro, F. H. A. (2021). Komunikasi Efektif dalam Membina Keterampilan Berwirausaha di PC Ipnu Kabupaten Boyolali. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(08), 100–107. https://www.jurnalintelektiva.com
Sukidjo, D. (2016). Koperasi Sekolah Sebagai Wadah Pengembangan Karakter Siswa. Jurnal Economia, 12(2), 122–134.
Sukirman, S. (2017). Jiwa Kewirausahaan dan Nilai Kewirausahaan Meningkatkan Kemandirian Usaha melalui Perilaku Kewirausahaan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 20(1), 117. https://doi.org/10.24914/jeb.v20i1.318
Suprapto, H. A. (2018). Pengaruh Komunikasi Efektif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kewirausahaan Mahasiswa. 9(1), 1–9. https://doi.org/https://doi.org/10.31849/lectura.v9i1.913
Susmita, D. A., Hasibuan, A., & Suhairi, S. (2021). Membuat Komunikasi Efektif Dalam Ekonomi Bisnis dan Kehidupan Sosial. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 2(2), 98–109. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v1i2.490
Suyati, E. S. (2016). Pengelolaan Manajemen Koperasi Sekolah. Pedagogik Jurnal Pendidikan, 11(1), 88–96.
Tambunan, A. W. S., & Menatri, H. (2022). Model Komunikasi dalam Membangun Jiwa Kewirausahaan Pemuda di Kota Medan. 6(1), 20–31. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37064/ab.jki.v6i1
Utama, aditia edy. (2017). Strategi Komunikasi Dalam Membangun Sikap Entrepreneur Generasi Muda di Lidi Solusindo Yogyakarta Disusun. 1–14.
Wijayanti, R. (2018). Membangun Entrepreneurship Islami dalam Perspektif Hadits. Cakrawala, 13(1), 35. https://doi.org/10.31603/cakrawala.v13i1.2030
Yuke Rahmawati. (2014). Manajemen Public Relations Dalam Bisnis Islam. Jurnal Filsafat Dan Budaya Hukum, 95, 181–194.
Zahra, F., Sukoco, I., Auliana, L., & Barkah, C. (2022). Komunikasi Efektif Dalam Membangun Strategi Customer Relationship Management. GANDIWA: Jurnal Komunikasi, 02(01), 41–49.
Copyright (c) 2023 Husnul Khatimah, Dewi Trisnawati, Diana Rimayani, Awfa Nassila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.