EFEKTIVITAS MEDIA LAGU DALAM PEMBELAJARAN KITAB DURŪS AL-LUGAH AL-ARABIYYAH JUZ 1 SISWA KELAS X SMA IT BINA UMAT YOGYAKARTA
Abstract
Keunggulan bahasa Arab adalah daya tarik yang dapat dijangkau oleh semua kalangan baik usia dini maupun dewasa. Selain itu, pemerolehan bahasa juga dapat dilakukan dan disesuaikan dengan minat serta kemampuan individu masing-masing, hal tersebut guna meminimalisir problematika pembelajaran bahasa Arab yang saat ini beredar di masyarakat terutama dalam lingkup belajar mengajar. Inovasi pembelajaran patut mendapatkan wadah evaluasi yang lebih besar, ini dimaksudkan untuk peningkatan kualitas belajar dapat menjadi perhatian bersama yang bisa dilirik oleh semua pendidik pada umumnya. Kehadiran berbagai macam media pembelajaran merupakan sebuah kesempatan dan harus kita sambut penuh keterbukaan, hal ini untuk menjadikan setiap pendidik lebih kreatif dan menarik lagi dalam menyampaikan materi pelajarannya masing-masing. Metode kualitatif adalah metode yang digunakan dalam penelitian ini, pembelajaran Durūs al-Lugah al-Arabiyyah juz 1 di SMA IT Bina Umat Yogyakarta dengan media lagu menjadi salah satu solusi baru dalam pembelajaran materi tersebut, hasil yang diperoleh dari penelitian ini sangat baik. Para siswa lebih cepat menyerap materi dibanding dengan metode pembelajaran yang biasa digunakan sebelumnya. Oleh karenanya, inovasi pembelajaran haruslah semakin dicanangkan untuk kemudian dilaksanakan secara bertahap, hal ini dalam misi menjadikan setiap materi yang ada dalam mata pelajaran tersebut menyenangkan dan tidak membosankan.
Copyright
Authors published in this journal agree to the following terms:
1. The copyright of each article is retained by the author (s).
2. The author grants the journal the first publication rights with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International, allowing others to share the work with an acknowledgment of authorship and the initial publication in this journal.
3. The author may enter into separate additional contractual agreements for the non-distribution of published journal versions of the work (for example: posting them to institutional repositories or publishing them in a book), with acknowledgment of their initial publication in this journal.
4. Author are permitted and encouraged to post their work online (for example: in the Institutional Repository or on their website) before and during the subsmission process, as this can lead to productive axchanges, as well as erlier and larger citations of published work.
5. Articels and all related material published are distributed under a Creative Commons Atrribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.